سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه ی عکس
 
قالب وبلاگ

آنچه تصویر را ایجاد میکند چیست؟ نور

نور در عکاسی یک هدف نیست، بلکه وسیله ای است برای نمایش مفاهیم. نور در حقیقت موسیقی تصویر است که می توان به واسطه آن مفاهیمی را به نمایش در آورد که قابل نمایش نیستند، یعنی شکل ندارند. از مفاهیم ملموسی مثل سرما و گرما گرفته تا مفاهیم فلسفی مثل زمان یا عشق…

نورپردازی قواعدی دارد که قابل آموختن است اما شخصی که در مقام نورپرداز قرار می گیرد تنها با دانستن اصول و قواعد نمی تواند نورپردازی چشم گیری را به انجام رساند، زیرا به رکن دیگری نیز احتیاج دارد که آن درک ماهیت نور است.

ماهیّت نور چیست؟

در مورد ماهیت واقعی نور دیدگاه های متفاوتی وجود داره که در این پست به خلاصه ای از این دیدگاه ها اشاره میکنم.

1. ماهیت ذره ای: از دیدگاه ایزاک نیوتون، پرتوهای نور ذرات کوچکی هستند که از یک جسم نورانی نشر می شوند.

2.ماهیت موجی: کریستین هویگنس، معتقد بود که حرکت نور به صورت موجی است و از چشمه های نوری به تمام جهات پخش می شود.

3. ماهیت الکترومغناطیس: جیمز کلارک ماکسول معتقد بود که نور نوعی انرژی الکترومغناطیسی است که معمولا به عنوان امواج الکترومغناطیسی توصیف می شود. گسترده ی کامل امواج الکترومغناطیسی شامل موج رادیوئی، تابش فروسرخ نور مرئی از قرمز تا بنفش، تابش فرا بنفش، پرتو ایکس و پرتو گاما می باشد.

4. ماهیت کوانتومی نور: نظریه مکانیک کوانتومی نور برای اولین بار توسط پلانک، آلبرت انییشتین و بور مطرح شد که طبق این نظریه، جذب یا نشر انرژی میدان الکترومغناطیسی به مقدارهای گسسته ای به نام "فوتون" انجام می گیرید.

5. نظریه مکملی: نظریه جدید نور شامل اصولی از تعاریف نیوتون و هویگنس است. بنابراین گفته می شود که نور خاصیت دو گانه ای دارد. برخی از پدیده ها مثل تداخل و پراش خاصیت موجی آن را نشان می دهد؛ و برخی دیگر مانند پدیده ی فتوالکتریک، پدیده کامپتون و ... با خاصیت ذره ای نور قابل توضیح هستند.

خلاصه شده از:

http://asodehkharid.com/blog/tag/

و http://www.aftabir.com/lifestyle/view/8461

 

 


[ یکشنبه 92/7/28 ] [ 10:11 صبح ] [ ایمانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 152460