سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه ی عکس
 
قالب وبلاگ

ممکن است برای شما پیش بیاید که گاهی پس از عکاسی، عکس شما تار شود، یا اینکه وضوح پایینی داشته باشد. قابلیت فوکوس در دوربین عکاسی به شما این امکان را می دهد که با تنظیم فاصله کنونی لنز و سوژه ی عکاسی، تصویر شفاف و واضح تری را ببینید. فوکوس به بالارفتن کیفیت عکسی که میگیرید کمک می کند.

امروزه تمامی دوربین های دیجیتال دارای قابلیت فوکوس هستند.

انواع فوکوس: اتوماتیک (خودکار ) و دستی

فوکوس اتوماتیک یا خودکار (Auto Focus) :

در دوربین های جدید سیستم فوکوس اتوماتیک تعبیه شده، که به آن AF  می گویند. در این نوع دوربین ها وقتی شاتر را تا نیمه فشار دهید، کادر مربع شکلی به رنگ سبز یا آبی می بینید که نقطه ی فوکوس عکس شما را نشان می دهد. تشخیص اینکه سوژه ی شما در نقطه ی فوکوس قرار دارد یا نه با خود شماست. اگر شما در این زمینه دقت نکنید و سوژه خارج از نقطه ی فوکوس باشد ممکن است عکس شما تار شود. که دو عامل اصلی این پیشامد، فوکوس اشتباه دوربین بر روی پس زمینه یا جلو زمینه و یا حرکت کردن دوربین هنگام فشار دادن دکمه شاتر است.

سیستم فوکوس خودکار برای افرادی که عکاسی را به صورت حرفه ای بلد نیستند، یا مواقعی که سرعت در عکاسی اهمیت دارد، و یا مواقعی که سوژه در حال حرکت است، برای تنظیم فاصله ی لنز و سوژه بطور خودکار کاربرد مفیدی دارد.

فوکوس دستی (Manual Focus ) :

این فوکوس به MF شناخته شده، در جایی به کار می رود که به دلیل نور یا کنتراست کم، دوربین نمیتواند فوکوس خودکار داشته باشد. در این حالت، عکاس خود باید تنظیمات فاصله و فوکوس دوربین را به صورت دستی انجام دهد.

به عنوان مثال وقتی می خواهید از یک حیوان در باغ وحش پشت میله های قفس عکس بگیرید؛ دوربین شما احتمالا به جای حیوان، روی میله های جلوی حیوان فوکوس میکند. که در این حالت شما خودتان باید به صورت دستی فوکوس دوربین را تنظیم کنید.

در دوربین‌هایی که دارای فوکوس دستی هستند در چنین مواردی از فوکوس دستی استفاده نمایید:


1. یک لنز زوم روی دوربینی با سیستم فوکوس فعال دارید و جسم شما بیش از 7-8 متر فاصله دارد.
2. دوربینی با سیستم فوکوس غیر فعال دارید و جسم مورد نظر دارای حزئیات کمی است و یا جزئیاتی ندارد، همانند یک پیراهن سفید کامل.
3. سوژه شما دارای نور کافی نیست یا خیلی درخشان است و بیشتر از 7-8 متر فاصله دارد.
4. در حال عکاسی ماکرو هستید که عمق میدان شما بسیار باریک است و دوربین دقیقا در محل مورد نظر شما فوکوس نمی‌کند.
5. سایر مواردی که فکر می‌کنید سیستم فوکوس خودکار دوربین، قادر به فوکوس مورد نظر شما نیست.

لینک های مرتبط با این موضوع:

سیستم فوکوس دوربین

آشنایی با اصطلاح فوکوس

تکنیک اتوفوکوس در عکاسی


[ پنج شنبه 92/8/9 ] [ 11:32 عصر ] [ ایمانی ] [ نظرات () ]

در این پست قصد دارم توضیحی درباره ی جشنواره ی ملّی عکس زمان بدهم.

این جشنواره توسط حوزه هنری استان مرکزی برگزار شده است. موضوع اصلی این جشنواره زمان می باشد.

زمان، امری اجتناب ناپذیر و اساسی در هنر عکاسی است که در همه ی دسته بندی های عکاسی دیده می شود.

قابلیت موضوعی جشنواره و سهل و ممتنع بودن آن، شاخصه های مهمی است که آن را نسبت به دیگر جشنواره ها متماییز کرده و بخش وسیعی از رویکردهای متفاوت را در برخورد با موضوع زمان ایجاد می کند.

در قرن حاضر، با توجه به پیشرفتهای بی حد و حصر تکنولوژی عکاسی، انتظار می رود که نگاه عکاسان نسبت به موضوع زمان، نگره و افق تازه تری را واکاوی کرده و چشم انداز جدیدی را به نمایش بگذارد. که این جشنواره به دنبال واقع گرایی و خلاقیّت بیشتر در این زمینه است.

آنچه که در این جشنواره باید توسط عکاس رعایت شود به شرح زیر است:

1 تلاش در تولید و ارائه مناسب مجموعه عکس های عمیق و پر محتوا 

2 پرهیز در استفاده افراطی از گذارهای کلیشه ای رایج و عدم برخورد مستقیم با عناصری همچون ساعت، قبر، نور و .... 

3 استفاده صحیح و بجا از نرم افزارهای عکاسی، جهت ایده پردازی در راستای موضوع جشنواره  

4 نگاه امیدوارانه به مفهوم زمان 

5 فضاسازی در عکسها جهت نیل به پیام عکاسانه  

6 درک فرا واقعیت از زمان با مطالعه فراگرد زمانی در عکس 

7 عدم استفاده از آرشیو و خلق آثار جدید مبتنی بر موضوع جشنواره میتواند نوید بخش تولید آثار بکر، تاثیرگذار و پر محتوا باشد.

 

تا کنون پنج دوره از این جشنواره برگزار شده است.

 

اولین جشنواره سراسری عکس: [ گرانتر از طلا ]

62 قطعه عکس رنگی و سیاه و سفید در قالب: 36 قطعه تک عکس، و 6 مجموعه عکس

دو نمونه از آثار منتخب در این دوره:

 

 

دومین جشنواره عکس زمان: [ گرانتر از طلا ]

71 قطعه عکس رنگی و سیاه و سفید در قالب: 60 قطعه تک عکس، 2 مجموعه عکس

دو نمونه از آثار منتخب در این دوره:

 

 

سومین جشنواره عکس زمان [ گرانتر از طلا ]
این جشنواره به دبیری: حمیدرضا مجیدی، و داوری: داریوش محمدخانی، سیدکیارنگ علایی و حسن غفاری با انتخاب  60 قطعه عکس رنگی و سیاه و سفید از 50 عکاس ایرانی برگزار شد.

دو نمونه از آثار منتخب در این دوره:

 

چهارمین جشنواره عکس زمان:

این جشنواره در 2 بخش الف و ب برگزار شد:
الف: انقلاب اسلامی در گذر زمان (انقلاب و تعمیق اعتقادات مردم، انقلاب، ولایت پذیری و ایثار، دستاورد های انقلاب، کار و سرمایه ایرانی)
ب: نگاه آزاد و خلاق به مفهوم زمان
پس از انجام مراحل ارزیابی و داوری بیش از 5000 قطعه عکس از 408 عکاس کشور توسط داوران: سیدعباس میرهاشمی، محمدمهدی رحیمیان و کریم ملک مدنی؛ در نهایت 80 قطعه عکس از 63 عکاس به نمایشگاه این جشنواره راه یافت.

دو نمونه از آثار منتخب در این دوره:

 

پنجمین جشنواره عکس زمان:

این جشنواره به تازگی در 2 بخش برگزار شد:

الف) زمان و حماسه سیاسی و اقتصادی، زمان، امید و معنویت، زمان، ایثار و شهادت، زمان و انتظار و...

ب) نگاه آزاد و خلاق به مفهوم زمان.

گروه داوری این دوره آقایان محمدمهدی رحیمیان، افشین شاهرودی و حمیدرضا مجیدی بودند؛ که تعداد 70 عکس (25 عکس در بخش الف و 45 عکس در بخش ب) از 60 عکاس را به عنوان عکس های منتخب، برگزیدند.

دو نمونه از آثار منتخب در این دوره:

 


[ دوشنبه 92/8/6 ] [ 7:30 عصر ] [ ایمانی ] [ نظرات () ]
[ دوشنبه 92/8/6 ] [ 6:5 عصر ] [ ایمانی ] [ نظرات () ]

عکاسی تکی و عکاسی برای مجموعه دو روش مختلف برای ارایه آثار هنری ست. در این پست به معرفی مجموعه عکس میپردازیم.

مجموعه عکس از بحث‌های مهم در عکاسی است. در اهمیت آن همین بس که می‌تواند نقش مهمی در رسیدن به سبک شخصی داشته باشد.

شاید ساده‌ترین تعریف مجموعه عکس این باشد که وقتی نتوان حرفی را با یک تک عکس زد، از مجموعه عکس استفاده می‌کنیم و به صورت یک گزارش تصویری حرفمان را به بیننده منتقل میکنیم. مجموعه عکس می‌تواند وسیله‌ای باشد برای بسط ایده‌ها. در مجموعه عکس می‌‌توان ایده‌ها و افکار گسترده‌ تری را به مخاطب منتقل کرد.

مجموعه ی عکس یا گزارش تصویری به دو دسته ی ترتیبی و غیرترتیبی تقسیم میشود. در ترتیبی، عکسهای یک مجموعه دارای ترتیب مشخصی هستند و بدون توجه به آن ترتیب، آن مجموعه مفهومی نخواهد داشت. اما در نوع غیر ترتیبی، نیازی به دیدن عکسها با ترتیب مشخص نیست.

نمونه هایی از گزارش تصویری ترتیبی و غیرترتیبی:

گزارش تصویری از یک صحنه تصادف

گزارش تصویری از منطقه اورامان استان کردستان

گزارش تصویری از نمایشگاه عکاسی پارسی بلاگ

 


[ دوشنبه 92/8/6 ] [ 11:12 صبح ] [ ایمانی ] [ نظرات () ]

به سفارش استاد محترم کلاس عکاسی مون، به فتوبلاگ جناب محمد دهقانی داور مسابقات عکاسی رفتم و به طور اجمالی بعضی از مطالب و عکسهای ایشان را مشاهده کردم. هر چند در اون حد نیستم که بخوام درباره ی فتوبلاگ یک استاد عکاسی نظر بدهم، ولی چه کنم که استاد تکلیف داده و باید انجام بدهم تا از کلاس اخراج نشوم.

در این متن هر کلامی از بنده میخونید حاصل نظر شخصیمه و به هیچ عنوان کارشناسانه و نقادانه نیست چون بنده سررشته ای در عکاسی و نقّادی ندارم و در ابتدای آموزش عکاسی هستم.

و امّا فتوبلاگ عکاس بی حواس ....

اسم وبلاگ به نظرم جالبه، چون باعث جلب توجه خواننده به فتوبلاگ میشه.

قالب وبلاگ چندان دلچسب و متناسب با فتوبلاگ یک عکاس حرفه ای نیست و میشد قالب بهتری انتخاب کنند. چون وبلاگشون نوپا نیست و 6 سال و 7 ماه و 7 روزه که راه اندازی شده، و مطمئنن میتونستن فرصتی را هم برای ویرایش قالب بگذارند.

پروفایل جناب دهقانی هم که تکمیل نبود و نتونستم اطلاعات زیادی درباره ی ایشون به دست بیارم. در کل اگر خانم سادات موسوی ایشون را معرفی نمیکردند، من از روی فتوبلاگ ایشون متوجه نمیشدم که ایشون داور مسابقات هستند.

یک لینک هم در منوی وبلاگشون هست که خواننده را به سایت اصلی عکاسی ایشون هدایت میکنه، جهت شناخت بیشتر از ایشون بازش کردم ولی پیغام خطا داد و لینک باز نشد.

مطالب فتوبلاگ:

اشعار متناسب با عکس برام جالب بود. از شعر سر رشته ای ندارم؛ ولی برام جالب بود که ایشون همراه بسیاری از عکسهایی که گرفتند، اشعاری متناسب نوشتند که خودش یه هنر خوبه برای جذب خواننده.

خاطره نویسی عکس به نظرم کار جالبی بود که جناب دهقانی در این امر موفق عمل کردند؛ چون وقتی خاطرات عکسهایی که گذاشته بودند را میخوندم احساس میکردم خودم در اون لحظه در فضایی که عکس گرفته شده بودم و شرایط رو درک میکردم و دوست داشتم اونجا بودم. از طرفی اطلاعات جالبی راجع به مناطق مختلف کسب کردم که قبلا جایی نشنیده بودم.

تنوّع در نوشتار و موضوعات عکاسی ، یکی دیگه از نکات مثبت فتوبلاگ جناب دهقانی بود. ایشون درباره ی موضوعات مختلفی در فتوبلاگشون قلم زدند و عکس گرفتند. کاری که از عهده ی هر عکاسی بر نمیاد. البته بعضی مطالبشون خیلی طولانی بود که به نظرم میتونست خلاصه تر نوشته بشه.

در کل این تنوّع موضوع در عکسهاشون خیلی عالی بود. واقعا لذت بردم از اینکه با فتوبلاگ ایشون آشنا شدم چون مطالب و نکات جدیدی درباره ی مناطق مختلف جهان یاد گرفتم. ولی دوست داشتم که ایشون در فتوبلاگشون درباره ی هنر عکاسی و نکات ریزی که باید در عکاسی بهش توجه کرد هم صحبت میکردند. البته شایدم صحبت کرده باشند و از دید محدود من پنهان مونده باشه.

متأسفانه موفق نشدم همه ی مطالب و عکسهای فتوبلاگ عکاس بی حواس را مطالعه کنم. ضمن اینکه انتخاب چند عکس از فتوبلاگ جناب دهقانی واقعا سخت بود ولی سعی کردم آنچه که برام جذاب تر بود را برای ارائه به استادم انتخاب کنم.

محمد دهقانی

تهران قدیم

این عکس به نظرم واقعا زیبا و هنریه. ای کاش تاریخ عکاسی از این صحنه را هم دقیق میگفتند. این عکس من را یاد زمان جنگ تحمیلی انداخت و دوران کودکیم. در مورد اصول عکاسی چندان سررشته ندارم که بخوام نظر بدم ولی سایه روشن عکس زیبایی خاصی به عکس داده و عین نقاشی ها شده.

--------------------------------------------------------

بدون شرح...

فوق العادس...

--------------------------------------------------------

منطقه شیعه نشین بیروت

عکس خیلی طبیعیه و بازگوی تمام حرفهای نگفته است.

--------------------------------------------------------

حرم امام علی علیه السلام

دردناک و غم انگیز بود...

--------------------------------------------------------

بارگاه حضرت ابا الفضل علیه السلام - کربلا

این عکس در عین زیبایی که داره نقاط مثبت زیاد داره. اینکه در بهترین موقعیت زمانی گرفته شده طوری که سایه های آجرهای طلایی گنبد تک به تک قابل مشاهده است، تلفیق رنگ طلایی و قرمز و آبی جلوه ی بسیار زیبایی رو به وجود آورده که قابل وصف نیست.

--------------------------------------------------------

این بود انشای من. عکسها بسیار بود و انتخاب بسیار سخت. از جناب دهقانی تشکر و عذرخواهی میکنم اگر کوتاهی در زمینه معرفی فتوبلاگ ایشون داشتم.


[ یکشنبه 92/8/5 ] [ 12:30 عصر ] [ ایمانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 10
بازدید دیروز: 24
کل بازدیدها: 153216